کوهای ایران

1399/08/25

2250 بازدید

معرفی مرتفع ترین کوه ها و قله های ایران

آشنایی با قله های ایران

اکنون به تعداد قله های ایران فکر کرده اید؟ اینکه در این کشور پهناور چه تعداد کوه و با چه ارتفاع هایی وجود دارد؟ کلوت شما را با ۴۰ قله از قلل مرتفع ایران آشنا نموده و اطلاعاتی کلی از موقعیت و مکان هر کدام به شما ارائه می دهد. موقعیت جغرافیایی ایران در میان دو رشته کوه زاگرس و البرز قرار گرفته و در نتیجه در این خطه، شاهد قلل مرتفعی هستیم.. کوهنوردان و صخره نوردان کشور  به تمام قله های ایران صعود کردهو می توان گفت که تمام قله های ایران فتح شده اند. در لیست زیر شما را با قله های ایران آشنا خواهیم نمود.

 

دماوند، بلندترین قله ایران با ارتفاع ۵۶۲۵ متر

بلندترین قله در میان قله های ایران با بیست مسیر صعود (یال، دره و یخچال) بوده که به نمادی از ایران و خصوصا تهران تبدیل شده است. شعرهای بسیاری برای این کوه زیبا سروده شده و حتی در افسانه های قدیمی نیز نام آن عنوان شده است. شاهنامه فردوسی یکی از کتاب هایی است که از دماوند نام برده است. در قله این کوه هنوز بخارات و گوگرد دیده می شود. هر ساله مخصوصا در فصل گرم صعودهای به این قله بیشتر می شود. وقتی بر بالای این کوه استورهای قرار می گیری به قدرت و توانامندی خود می بالی چرا که صعود از ان براحتی نیست فشار هوا و گاها" هوای سرد و وزش باد صعود این قله را قدری مشکل نموده و لی به مجردی که به بام آن دست می یابی احساس غرور و سر بلندی همراه شماست . تاز مانی که به آرامی به پایین دست کوه عزیمت می کنی و خوشحال از صعودی موفق و پیر وز مندانه از صعودی که داشتی  . لازمه صعود قله دماوند  تجربه هم هوایی در ارتفاعات بالای 4000 متر است و کوهنوردی  در  دیگر کوهای مرتفع  خواهد بود  و فراگیری و اموزش های تخصصی کوهنوردی ضمانت صعود شما را دو چندان خواهد کرد . شرکت کلوت  برای صعود قله دماوند همواره سالهاست که برنامه ریز  برای تمامی علاقندانی است که قصد صعود به کوه استوره ای را خواهان هستند . از دیگر ققل بلند ایران می توان از کوهای 

 سبلان 

 علم کوه 

زرد کوه بختیاری 

تفتان

چوپار

هزار لاله زار

جبال بارز 

نام برد شرکت کلوت درذیل شرح مختصری از دیگر کوهای ایران را ارای می نماید . 

خرسان‌ها در علم کوه با ارتفاع های ۴۷۰۰ و ۴۷۵۰ متر

دو قله معروف، سخت صعود، صخره‌ای و ریزشی در علم‌کوه است. بین این دو قله های ایرانرا ویرانه کوه نام نهاده اند چرا که یکی از سخت ترین مسیرهای عبوری در این قسمت است.

تخت سلیمان  ۴۶۵۰ متر

قله‌ای باشکوه با نامی اساطیری است که در جوار علم‌کوه و در نزدیکی طالقان قرار دارد. بسیاری از قله های ایران در شمال غربی کشورمان مشهور بوده و همانند تخت سلیمان یکی از پر طرفدارترین قله ها برای صعود است.

آزادکوه  ۴۳۸۵ متر

از قله های نزدیک تهران است که از طرف باشگاه های کوهنوردی به این قله، گروه های بسیاری فرستاده می شوند. به راحتی در تابستان می توانید به این قله صعود کنید.

خلنو  متر ارتفاع

یکی دیگر از قله های ایران که نیاز به مهارت کافی و وسایل فنی برای صعود دارد، قله خلنو در بین رشته کوه البرز مرکزی و در استان تهران است.

پلوار کوهی  ۴۳۵۰ متر

همانطور که از نامش معلوم است، این کوه را پلی بین شهرستان کرمان و کویر شهداد می دانند. مردم کرمان به پلوار کوهی، کوه تنب یا دماوند کرمان نیز می گویند. این قله در میان ماهان و شهداد واقع شده است.

حوض‌دال دنا  ۴۳۳۰ متر

گروه های کوهنوردی فراوانی هر ساله برای صعود به قله های ایران در رشته کوه دنا و خصوصا قله حوض دال، راهی استان کهکیلویه و بویراحمد می شوند. این قله،  اولین قله جنوبی خط‌الرأس عظیم دنا در مرز میان ۴ استان استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال‌وبختیاری و کهکیلویه و بویراحمد بوده و دارای دو پناهگاه برای کوهنوردان است. صعود به آن در فصل های گرم راحت خواهد بود.

 پالون‌گردن  ۴۲۵۰ متر 

یکی دیگر از قله های ایران که در رشته کوه البرز مرکزی واقع شده و در مسیر قله های خلنو، سینه زا و قله نرگس ها قرار گرفته است. در تابستان و از طریق باشگاه های کوهنوردی برای صعود به این قله می توانید اقدام کنید.

دو خواهران  ۴۲۵۰ متر

قله دو خواهران، دو قله مرتفع در خط‌الرأس البرز مرکزی هستند که یک طرف آن از سمت غرب به دماوند و طرف دیگرش از سمت چپ به قله چپکرو می رسد.

دیوچال و اَویدر  ۴۲۵۰ متر

صعود از این قله در میان قله های ایران بسیار سخت بوده و نیازمند دارا بودن شرایط بدنی کافی و وسایل حرفه ای به همراه تجربه بالاست.

دوبرار یا قله  ۴۲۰۰ متر

دو قله کنار هم به نام دوبرار (به معنی دو برادر) در منطقه بین جاده هراز و فیروزکوه واقع هستند.

چوپار  ۴۱۵۰ متر

از قله های سه شاخ و با خط الراسی صخره ای است که کوهنوردان بسیاری در ماهان کرمان و کل کشور از آن صعود کرده اند. این قله در نزدیکی ماهان قرار گرفته است.

دوزرده  ۴۱۵۰ متر

از قله های زردکوه بختیاری در چهارمحال و بختیاری است که کمتر کوهنوردی به آن صعود کرده است. خوشبختانه این قله در میان قله های ایران همچنان بکر و کم‌تردد است.

چپکرو  ۴۰۹۱ متر

از قله های ایران بوده که صعود به آن بسیار سخت است.

آلانه‌سر  ۴۰۷۲ متر

کوه آلانه سر، در رشته کوه علم‌کوه و در منطقه دلیر واقع شده است.

تِزِرجان  ۴۰۱۰ متر

ترزجان قله ای پر برف حتی در تابستان است که مردم بومی منطقه از آن به عنوان برف خانه نیز استفاده می کنند. این قله در کنار شیر کوه یزد قرار گرفته است.

به جز کوه ها و قله های ایران که در این مطلب ذکر شد، قطعا کوه های با ارزش دیگری نیز د راین یافت می شود که صعود به هر کدام از آن ها توانمندی خاص خود را می طلبد. در وبلاگ کلوت برای آشنایی مخاطبان خود با جاذبه های گردشگری ایران تمام تلاش خود را دارد تا بهترین مطالب را منتشر نماید.