ژئوپارک قشم

1398/07/16

6256 بازدید

 

 

علیرضا امری کاظمی، عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مسئول پرونده‌ی ثبت جهانی ژئوپارک قشم با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، 8 ژئوپارک جدید از کشورهای ایران، مکزیک، چین، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی به‌عنوان ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اعلام شدند.

 بنابراین ژئوپارک قشم که در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شده و در سال 1391 از این شبکه خارج شده بود، با تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه‌ی محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل مدیریت عامل سازمان منطقه آزاد قشم موفق شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد.

 

او یادآور شد: برنامه‌ی ژئوپارک‌ها در سال 2015 به‌عنوان برنامه‌ی رسمی یونسکو به تصویب رسید. پیش از آن، ژئوپارک‌ها زیرمجموعهی یونسکو نبودند؛ این امر اهمیت پذیرفته‌شدن قشم در این شبکه‌ی جهانی را دوچندان می‌کند.

امری کاظمی اظهار کرد: رسیدن به این جایگاه، هر چند اهمیت بالایی دارد، اما مهم‌تر از آن، حفظ ژئوپارک و استمرار حرکت مثبت آن به‌سوی رونق اقتصادی و توانمندسازی جامعه‌ی محلی از طریق توسعه‌ی گردشگری و حفاظت از میراث زمین شناختی منطقه است.

وی اضافه کرد: یونسکو چهار سال دیگر ژئوپارک قشم را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و در صورتی رأی به ماندن آن در فهرست جهانی خواهد داد که این ژئوپارک در راه تحقق اهداف و برنامه‌های خود موفق عمل کرده‌باشد.

 

به‌گفته‌ی این عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو، چند منطقه‌ی دیگر از ایران، متقاضی معرفی ژئوپارک‌های ملی و جهانی هستند که در حال پیگیری وضعیت آن‌ها و برنامه‌ریزی برای تشکیل پرونده هستیم. منطقه‌ی ارس، بهترین پتانسیل موجود برای ثبت دومین ژئوپارک جهانی ایران است که البته موفقیت آن بستگی به همت و حمایت مسئولان منطقه داشته و نیازمند توجه ویژه به این موضوع است.